Bearing Witness

getuigenissen van het leven tijdens en na oorlog
Beeldende kunst

in Willem Twee Kunstruimte Den Bosch en Platform POST Arnhem

Gratis
Datum 8-02
Prijs Gratis
Locatie Kunstruimte
Zaal Grote Ruimte
Bearing Witness

Bearing Witness

Marwa Arsanios, Elma Čavčić & Jovana Štulić, Elena Khurtova & Anika Schwarzlose, Vika Mitrichenko, Stéphanie Saadé, Aida Šehović en Miloš Trakilović
Co-curator en initiator: Laura Mudde
08.02. – 30.03.2025
gesloten tijdens carnaval: zaterdag 1, zondag 2 en maandag 3 maart 2025

Bearing Witness brengt werk van kunstenaars uit (post)conflictgebieden samen met verhalen van Nederlandse veteranen. De kunstwerken onderzoeken herinneringen, de relatie tot land, de invloed van (gedwongen) migratie. In de verhalen delen veteranen hun morele twijfels over deelname aan verschillende VN missies. Samen laten ze zien hoe gebeurtenissen die wellicht historisch zijn af te bakenen, naklinken in levens nu. Hoe situaties ‘elders’ verbonden zijn met hier, en hoe het perspectief van de één resoneert met dat van de ander. De werken en verhalen dagen ons uit om voorbij te gaan aan begrenzingen van tijd, plaats en mensen, omdat het ontkennen van een ander als iemand zoals jijzelf de kiem legt voor geweld. Wat betekent het nu, in een tijd van toenemende conflicten, om deze ervaringen onder ogen te komen? Hoe dragen we getuigenis, ook als dat niet meer comfortabel is?

De tentoonstelling vindt plaats op twee locaties: POST Arnhem en Willem Twee Kunstruimte Den Bosch.
Bearing Witness vindt bij POST plaats van 25 januari tot 20 april 2025.

Afbeelding header: Vita Mitrichenko, Amusing Pictures, 2021. Keramieken tegels met overgeglazuurde tekeningen.
Afbeelding rechts: Marwa Arsanios, Who is afraid of ideology? Part I, 2019. Video-installatie.

Wees van harte welkom tijdens de opening op zaterdag 8 februari 2025 van 16.00 tot 18.00 aan Boschdijkstraat 100, Den Bosch
16.00 Deuren open
16.15 Openingswoord door o.a. Laura Mudde (curator Bearing Witness en PhD-kandidaat) 
16.35 Performance door Elena Khurtova & Anika Schwarzlose
16.50 Borrel en expositiebezoek op eigen gelegenheid
18.00 Einde

 

Bearing Witness wordt mede mogelijk gemaakt door Vfonds.

Marwa Arsanios

Marwa Arsanios (1978, Washington, DC) is kunstenaar, filmmaker en onderzoeker. Haar werk kan de vorm aannemen van installatie, performance en bewegend beeld. Ze onderzoekt de politieke ontwikkeling van de tweede helft van de twintigste eeuw vanuit een hedendaags perspectief, waarbij ze zich richt op genderverhoudingen, collectivisme, urbanisme en industrialisatie. Haar onderzoekswerk omvat vele disciplines en wordt ingezet in talrijke samenwerkingsprojecten. Verschillende solotentoonstellingen zijn aan haar werk gewijd: Kunsthalle Bratislava (2024); Heidelberger Kunstverein (2023); Mosaïc Rooms, Londen (2022); Contemporary Arts Center, Cincinnati (2021); Skuc Gallery, Ljubljana (2018); Beirut Art Center (2017); Hammer Museum, Los Angeles (2016); Witte de With, Rotterdam (2016); Kunsthalle Lissabon, Lissabon (2015); en Art in General, New York (2015). Ze woont en werkt momenteel in Berlijn. 


Who Is Afraid of Ideology? is een doorlopende serie films over vormen van zelforganisatie door vrouwen die zich verzetten tegen uitbuiting en onderdrukking binnen de structuren van patriarchaat, staat en kapitalisme. De vier films die tot nu toe zijn gemaakt richten zich met name op het vraagstuk van landverdeling, waarbij de nadruk wordt gelegd op het in wezen politieke karakter ervan dat culmineert in de strijd voor “gebruikerschap in plaats van eigendom”. De afzonderlijke hoofdstukken zijn gewijd aan initiatieven van vrouwen in het door crises geteisterde Irak, Syrië, Colombia en Libanon die onder andere strijden voor collectief gebruik van land, basisdemocratie en hun eigen veiligheid en recht op zelfbeschikking. In deze contexten speelt het aspect van een alliantie, waarin mensen samenkomen met een gemeenschappelijk doel, een cruciale rol. Het project verkent zo het potentieel voor niet-statelijke politieke actie die gebruikt kan worden om bestaande machtsstructuren te overwinnen.”
(tekst door Soren Grommel, Heidelberg Kunstverein, 2023)
 

Marwa Arsanios

Elma Čavčić & Jovana Štulić

In de herfst van 2020 zijn Elma Čavčić en Jovana Štulić een samenwerking gestart vanuit hun gedeelde wens om de balans te vinden tussen de twee culturen waarin ze zijn opgegroeid. Elma Čavčić, die in de jaren 1990 met haar familie Bosnië ontvluchtte, en Jovana Štulić, die in Nederland werd geboren, 2e generatie Servische gastarbeiders eind jaren 1960. De artistieke samenwerking tussen deze twee bevriende kunstenaars mondde uit in de duotentoonstelling Ljubavni Sudar bij H47 in Leeuwarden in 2022. De titel, vrij vertaald 'een liefdevolle botsing', is een indirecte verwijzing naar het uiteenvallen van voormalig Joegoslavië in de jaren negentig, toen de staten Servië en Bosnië tegenover elkaar kwamen te staan. Hoewel de oorlog niet direct een thema is in hun samenwerking, is het een belangrijke knipoog in de 'botsing' die de samenwerking tussen wat twee tegenpolen lijken te zijn teweeg heeft gebracht.  

Ljubavni Sudar, of Romancing Collision is ook de titel van het gezamenlijke werk dat hier in Bearing Witness te zien is, waarin we twee meisjes zien die met elkaar verbonden zijn via een telefoonlijn. Het uitgangspunt van dit werk, en hun samenwerking in het algemeen, was een analoge foto van Jovana van twee auto's die op elkaar botsen. De botsing symboliseert de twee werelden waarin de kunstenaars beiden opgroeiden, maar ook de twee werelden van voormalig Joegoslavië. Het werk werd gemaakt met het doel om nieuwe inzichten te krijgen en elkaar uit te dagen binnen het thema van melancholie en heimwee naar het verleden.   

Elma Čavčić & Jovana Štulić

Elena Khurtova & Anika Schwarzlose

Residue is een project van Anika Schwarzlose en Elena Khurtova. Het werk bestaat uit meerdere hangende textielprints in verschillende tinten warm bruin, vaak getoond met een index om context te geven aan het gebruikte archiefmateriaal waarop de prints zijn gebaseerd. Het werk laat de geschiedenis zien van het Hembrugterrein in Zaandam, waar tussen 1904 en 2003 Nederlands grootste wapenfabriek stond. De fabriek, die nu niet meer bestaat, speelde een belangrijke rol in veel internationale conflicten, waaronder het onderdrukken van de onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië tijdens de koloniale oorlogen. Momenteel wordt het gebied herontwikkeld om het weer geschikt te maken voor regulier gebruik, maar de sporen van het geweld dat vanaf deze plek werd geëxporteerd is nog niet verdwenen. Sporen van het verleden zijn nog steeds te vinden in de bodem onder de fabriek, die vervuild is door overblijfselen van de wapenproductie. Schwarzlose en Khurtova nemen monsters van de grond en maken er via een reeks fotochemische processen de basispigmenten van het werk van. Het hergebruiken van deze vervuilde grond kan gelezen worden als een poging tot reiniging, maar is net zo goed te interpreteren als het wegkijken van een ongemakkelijk verleden. Niet alleen de archiefbeelden van de fabrieksgeschiedenis die op het textiel zijn afgebeeld, maar ook de fysieke bodem van het Hembrugterrein zelf dient als een fysiek archief dat zijn eigen verhaal van oorlog en conflict vertelt.

Anika Schwarzlose (Berlijn, Duitsland, 1982) en Elena Khurtova (Samara, Rusland, 1982) kwamen beiden naar Nederland om aan de Rietveld Academie te studeren. Hun achtergronden in verschillende kunst- en onderzoeksvelden, zoals fotografie, performance en installatie, komen samen in het samenwerkingsproject Residue. Het werk van Schwarzlose richt zich op de functie van archieven en de invloed van recontextualisering en reproductietechnieken van beelden op de constructie van verhalen over (over)macht. Khurtova's werk onderzoekt noties van zorg en controle en reflecteert op de wisselwerking tussen fragiliteit en veerkracht van menselijke en omgevingsomstandigheden. Schwarzlose en Khurtova wonen en werken beiden in Amsterdam. 

Elena Khurtova & Anika Schwarzlose

Vika Mitrichenko

De problematische en soms absurde relaties die we aan persoonlijke herinneringen hechten, vormen al lange tijd een centraal thema binnen Vika Mitrichenko's praktijk. De unieke achtergronden en ervaringen van specifieke mensen, plaatsen en omstandigheden wordt vaak complexer als we ze ons herinneren en zet ons soms aan tot het bewust of onbewust fictionaliseren van het verleden om redenen die zelfs voor onszelf onbekend blijven. Door te werken met de problematiek van het geheugen en de herinnering, gebruikmakend van familieverhalen en persoonlijke anekdotes, probeert ze gelaagde verhalen te creëren die de complexiteit van subjectieve ervaringen weerspiegelen en tegelijkertijd helpen om een aantal gedeelde culturele eigenaardigheden en bizarre tradities te verkennen. Door gebruik te maken van pastiche, botsende stijlen en betekenissen, het samenvoegen van huiselijke kitsch met fragmenten van meesterwerken uit de hoge kunst, onderzoekt Mitrichenko de paradoxale relatie tussen persoonlijke ervaringen op laag niveau en universele abstracties. Het culturele erfgoed, de kunstgeschiedenis, grote sociale turbulenties, wereldwijde politieke en culturele verschuivingen zijn voor haar slechts aan elkaar genaaide lappendeken van een enorm aantal kleine persoonlijke verhalen en kleine onbeduidende gebeurtenissen. Deze samenstellende delen kunnen eclectisch zijn, van verschillende belangrijkheid en oorsprong. Hun vormen, afmetingen en structuur kunnen aanzienlijk verschillen. Hoewel ze samengevoegd worden, vormen ze een betekenisvol weefsel van een groter en complexer beeld van het huidige sociale, politieke en artistieke milieu.

Vika Mitrichenko

Stéphanie Saadé

Stéphanie Saadé (1983, Libanon) houdt zich in haar werk bezig met onderwerpen als het geheugen en de individuele ervaring van tijd, schaal en plaats. Ze beïnvloedt objecten en foto's op een subtiele manier, waarbij ze groei of afname meet, gearticuleerd door tijd, verwering en andere natuurlijke fenomenen. Door middel van een taal van suggestie deelt ze aanwijzingen, tekens, beeldloze en soms stille sporen met ons, die op elkaar inwerken als de woorden van een enkele zin. Het is aan de kijker om ze te ontcijferen, zoals een archeoloog dat zou doen met sporen, fossielen en fragmenten. Spelend met poëtica en metaforen gebaseerd op verhalen, geschiedenis en persoonlijke ervaringen, vindt Stéphanie Saadé een delicaat evenwicht tussen het vluchtige en het tastbare.

Stéphanie Saadé studeerde af in Fine Arts aan de École Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Parijs, Frankrijk en volgde een postgraduate programma aan de China Academy of Arts in Hangzhou, China. Ze was artist in residence aan de Jan van Eyck Academie, Maastricht (2014/2015), en de Cité Internationale des arts, Parijs (2015). Saadé is de 2018-19 ontvanger van het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst) 3Package Deal programma, een eenjarige Interhistoricity beurs gekoppeld aan vier gerenommeerde musea en instellingen van de stad Amsterdam. In 2023 werd ze geselecteerd voor een residency in Centre Pompidou, Parijs, gevolgd door een presentatie in de permanente collectie. 

Stéphanie Saadé

Miloš Trakilović

Miloš Trakilović is een Bosnisch-Nederlandse kunstenaar. Hij behaalde een BFA en MFA aan de University of Arts in Berlijn waar hij afstudeerde aan de afdeling Experimental Film and New Media Art. Zijn werk draait om de politiek van waarneembaarheid en onderzoekt kwesties van ontbinding, fragmentatie, geheugen en verlies. Momenteel ligt in zijn werk het zwaartepunt op de rol van het kijken in het vormen van betekenis, en hoe macht ontstaat na de digitale omwenteling. Trakilović's werk houdt zich voornamelijk bezig met digitale en time-based media, met film, video en installatie als centrale elementen.  

All but War Is Simulation (2020) is een tweekanaals video-installatie (2020), gebaseerd op een reeks lezingen, die de status van beelden en mediapresentaties van geweld in het digitale tijdperk kritisch onderzoekt. Door theorie, populaire cultuur, poëzie en persoonlijke verhalen te vermengen, behandelt het werk complexe en onderling verbonden thema's als migratie, militarisering en de alomtegenwoordige invloed van digitale technologie op onze perceptie van de werkelijkheid. Het werk benadrukt hoe moderne visuele mechanismen - vooral die gevormd worden door digitale platforms - diep ingebed blijven in een militaristische logica. Uit het werk klinkt kritiek hoe media ingezet worden als aanvalsstrategie en onthult de bredere maatschappelijke gevolgen, terwijl het werk ook reflecteert op de intieme, persoonlijke effecten van het leven onder dergelijke visuele regimes.

Miloš Trakilović

Aida Šehović

Aida Šehović gebruikt kunst als middel om modellen te creëren voor collectieve daden van genezing, rouw en herinnering. In haar werk combineert ze verschillende perspectieven op het gebied van openbare kunst, sociaal geëngageerde kunst, beeldhouwen, tekenen en tijdgebaseerde media. Ze is specifiek geïnteresseerd in de manier waarop de historische herinnering aan genocide, verlies en ontheemding in tijd en plaats wordt vastgelegd. Wie schrijft geschiedenis? Wat is een monument? Hoe herinneren we ons? Moet het volk of de staat de beheerder zijn van ons collectieve geheugen?

Terwijl een dominante of centrale cultuur de middelen heeft om groots te zijn en haar verleden te herdenken, heeft de periferie de performance, orale tradities en rituelen. Dit zijn de materialen die ze gebruikt. Haar veelvuldige samenwerking met het publiek is gebaseerd op een wederzijds proces van empathie en zorg.

Marwa Arsanios

Marwa Arsanios (1978, Washington, DC) is kunstenaar, filmmaker en onderzoeker. Haar werk kan de vorm aannemen van installatie, performance en bewegend beeld. Ze onderzoekt de politieke ontwikkeling van de tweede helft van de twintigste eeuw vanuit een hedendaags perspectief, waarbij ze zich richt op genderverhoudingen, collectivisme, urbanisme en industrialisatie. Haar onderzoekswerk omvat vele disciplines en wordt ingezet in talrijke samenwerkingsprojecten.  

“Who Is Afraid of Ideology? is een doorlopende serie films over vormen van zelforganisatie door vrouwen die zich verzetten tegen uitbuiting en onderdrukking binnen de structuren van patriarchaat, staat en kapitalisme. De vier films die tot nu toe zijn gemaakt, richten zich op het vraagstuk van landverdeling. De films leggen het politieke karakter hiervan bloot en laten de strijd zien om van ‘eigendom van land’ naar ‘gebruikerschap van land’ te komen. De afzonderlijke hoofdstukken zijn gewijd aan initiatieven van vrouwen in het door crises geteisterde Irak, Syrië, Colombia en Libanon die onder andere strijden voor collectief gebruik van land, basisdemocratie en hun eigen veiligheid en recht op zelfbeschikking. In deze contexten speelt het aspect van een alliantie, waarin mensen samenkomen met een gemeenschappelijk doel, een cruciale rol. Het project verkent zo het potentieel voor niet-statelijke politieke actie die gebruikt kan worden om bestaande machtsstructuren te overwinnen.” (tekst door Soren Grommel, 2023)

Marwa Arsanios

Elma Čavčić en Jovana Štulić

In de herfst van 2020 startten twee kunstenaars een samenwerking vanuit hun gedeelde wens om de balans te vinden tussen de twee culturen waarin ze zijn opgegroeid. Elma Čavčić, die in de jaren 1990 met haar familie Bosnië ontvluchtte, en Jovana Štulić, die in Nederland werd geboren, 2e generatie Servische gastarbeiders uit eind jaren ‘60. De artistieke samenwerking tussen deze twee bevriende kunstenaars mondde uit in de duotentoonstelling Ljubavni Sudar bij H47 in Leeuwarden in 2022. De titel, vrij vertaald ‘een liefdevolle botsing’, is een indirecte verwijzing naar het uiteenvallen van voormalig Joegoslavië in de jaren negentig, toen de staten Servië en Bosnië tegenover elkaar kwamen te staan. Hoewel de oorlog niet direct een thema is in hun samenwerking, is het een belangrijke knipoog in de ‘botsing’ die de samenwerking tussen wat twee tegenpolen lijken te zijn teweeg heeft gebracht.  

Ljubavni Sudar, of Romancing Collision is ook de titel van het gezamenlijke werk dat hier in Bearing Witness te zien is, waarin we twee meisjes zien die met elkaar verbonden zijn via een telefoonlijn. Het uitgangspunt van dit werk, en hun samenwerking in het algemeen, was een analoge foto van Štulić van twee auto’s die op elkaar botsen. De botsing symboliseert de twee werelden waarin de kunstenaars beiden opgroeiden, maar ook de twee werelden van voormalig Joegoslavië. Het werk werd gemaakt met het doel om nieuwe inzichten te krijgen en elkaar uit te dagen binnen het thema van melancholie en heimwee naar het verleden. 

Elma Čavčić en Jovana Štulić

Elena Khurtova en Anika Schwarzloze

Residue is een samenwerkingsproject van Anika Schwarzlose en Elena Khurtova, die een kritisch onderzoek uitvoeren naar de bodem van de voormalige wapenfabriek op het Hembrugterrein in Zaandam. Het project verkent gewapende conflicten, militair-industriële productie en de blijvende gevolgen voor mensen en andere levensvormen. De ruimtelijke installatie verweeft beelden, objecten en aarde om het verhaal te vertellen van het Hembrugterrein, de voormalige wapenfabriek Artillerie Inrichtingen in Zaandam. De fabriek, die van 1904 tot 2003 in bedrijf was, speelde een centrale rol in de productie van munitie in Nederland. Ze voedde recente internationale conflicten en onderdrukte antikoloniale onafhankelijkheidsbewegingen in Indonesië. Terwijl het gebied herontwikkeld wordt, blijven er onder de grond resten van geweld achter. De grond zelf wordt een tastbare opslagplaats met sporen van wapen- en munitiefabricage. De blijvende aanwezigheid van deze materialen maakt bodemsanering noodzakelijk – een nauwgezet proces waarbij de aarde wordt verplaatst en behandeld. Deze actie, bedoeld om het gebied te reinigen, staat tegelijkertijd voor het verbergen van een ongemakkelijk verleden.  

De installatie brengt twee archieven samen: de bodem van het Hembrugterrein en een selectie historische objecten en beelden van fabrieksactiviteiten. Met behulp van ‘bodemchromotografie’, waarbij vervuilde grondmonsters als medium worden gebruikt, laten de kunstenaars beelden op grootschalig textiel verschijnen. De grondmonsters gaan een chemische interactie aan met archiefbeelden, waarbij een krachtige botsing van verleden en heden ontstaat. 

Elena Khurtova en Anika Schwarzloze

Vika Mitrichenko

De problematische en soms absurde relatie die we hebben met persoonlijke herinneringen, vormen al lange tijd een centraal thema binnen Vika Mitrichenko’s praktijk. De unieke bagage van mensen, plaatsen en omstandigheden, wordt vaak complexer in onze herinnering. Het zet ons soms aan tot het bewust of onbewust fictionaliseren van het verleden, om redenen die zelfs voor onszelf onbekend blijven. Mitrichenko werkt met de problematiek van he geheugen en de herinnering. Dit doet ze door gebruik te maken van familieverhalen en persoonlijke anekdoten. Ze verwerkt deze tot gelaagde verhalen die de complexiteit van subjectieve ervaringen weerspiegelen en tegelijkertijd helpen om een aantal gedeelde culturele eigenaardigheden en bizarre tradities te verkennen. Samen vormen ze een betekenisvol weefsel van een groter en complexer beeld van het huidige sociale, politieke en artistieke milieu.  

Amusing Pictures is een beeldend dagboek, een verslag van een dag uit Mitrichenko’s leven. Het vangt de emoties die ze voelt in haar atelier terwijl ze verre gebeurtenissen, zoals de Russische invasie in Oekraine, ervaart waar ze geen invloed op heeft. Gedurende de dag tekent, schrijft en beeldhouwt Mitrichenko, pauzeert om nieuws uit het oorlogsgebied te lezen, maakt aantekeningen, staart uit het raam en droomt van de overwinning. Haar tegels functioneren als pagina’s van een persoonlijk dagboek. Deze verweeft zij met haar geschreven notities – meestal interne discussies met zichzelf, fragmenten uit nieuwsfeeds en geselecteerde commentaren van sociale media die onze collectieve ervaring vastleggen.

Vika Mitrichenko

Miloš Trakilović

Het werk van Miloš Trakilović draait om de politiek van waarneembaarheid en onderzoekt kwesties van ontbinding, fragmentatie, geheugen en verlies. Momenteel ligt in zijn werk het zwaartepunt op de rol van het kijken in het vormen van betekenis, en hoe macht ontstaat na de digitale omwenteling.  

All but War Is Simulation (2020) is een tweekanaals video-installatie, gebaseerd op een reeks lezingen, die de status van beelden en mediapresentaties van geweld in het digitale tijdperk kritisch onderzoekt. Door theorie, populaire cultuur, poëzie en persoonlijke verhalen te vermengen, behandelt het werk complexe en onderling verbonden thema’s als migratie, militarisering en de alomtegenwoordige invloed van digitale technologie op onze perceptie van de werkelijkheid.  

Het werk benadrukt hoe moderne visuele mechanismen – vooral die gevormd door digitale platforms – diep ingebed blijven in een militaristische logica. Uit het werk klinkt kritiek hoe media ingezet worden als aanvalsstrategie en onthult de bredere maatschappelijke gevolgen, terwijl het werk ook reflecteert op de intieme, persoonlijke effecten van het leven onder dergelijke visuele regimes.  

Door de ingewikkelde verweving van persoonlijke ervaringen met bredere sociaal-politieke contexten biedt All but War Is Simulation een aangrijpend commentaar op de raakvlakken van menselijke ontheemding, het spektakel van geweld en de inhumane gevolgen van een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Het werk nodigt kijkers uit om kritisch te onderzoeken hoe ze omgaan met de visuele representaties die de hedendaagse cultuur vormgeven en hoe ze deze internaliseren. 

Miloš Trakilović

Aida Šehović

Aida Šehović gebruikt kunst als middel om collectieve ervaringen te creëren over genezing, rouw en herinnering. In haar werk combineert ze verschillende perspectieven op het gebied van publieke kunst, sociaal geëngageerde kunst, beeldhouwen, tekenen en tijdgebaseerde media. Ze is specifiek geïnteresseerd in de manier waarop de historische herinnering aan genocide, verlies en ontheemding in tijd en plaats wordt vastgelegd. Wie schrijft geschiedenis? Wat is een monument? Hoe herinneren we ons? Moet het volk of de staat de beheerder zijn van ons collectieve geheugen? Terwijl een dominante of centrale cultuur de middelen heeft om groots te zijn en haar verleden te herdenken, heeft de periferie de performance, orale tradities en rituelen. Dit zijn de materialen die ze gebruikt. Haar veelvuldige samenwerking met het publiek is gebaseerd op een wederzijds proces van empathie en zorg.  

De tekeningen die in Bearing Witness te zien zijn, zijn het resultaat van Šehović’s workshop Drawing Towards Home, waarin ze samenwerkt met reizigers en mensen op de vucht die op het moment in Bosnië en Herzegovina en de regio Bihać zijn vanwege de rigide migratiepolitiek en strenge grensregimes van de EU. De tekeningen van de deelnemers zijn pogingen om zich meer verbonden te voelen met thuis, waar en wat dat ook moge zijn.

Aida Šehović