Geboren in de voormalige Britse kolonie Hong Kong, groeide Mel Chan op met de paradigmaverschuivingen van neoliberalisme naar totalitarisme naar ecologische crisis. Haar artistiek onderzoek traceert de ingewikkelde relaties tussen onze dystopische situatie en de erfenissen van kolonialisme en (neo)kolonialisme. Haar praktijken, die bestaan uit onder andere performances, hypnotherapie, verhalen vertellen, schilderijen en video, begeleiden niet alleen mensen om met de crisis te leven; ze zijn ook een erkenning van historische oorzakelijkheid, evenals onderzoek naar remedies en hoop in tijden van precariteit. Haar project “The End of the World” voor Mel Chan is veel meer dan een metafoor – het is een pijnlijk feit dat we moeten omarmen, een 'probleem' waar we bij moeten blijven (zoals Donna Haraway bepleit).
Kom naar de soft opening van When I Have Fears That I May Cease To Be op zaterdag 15 juli van 14.00 tot 16.00 in Willem Twee muziek en beeldende kunst. Deze dag vindt tevens de eerste performance plaats van Mels werk en is er gelegenheid om de tentoonstelling onder het genot van drinks & bites te bekijken. Iedereen is welkom!
When I Have Fears That I May Cease To Be is van zaterdag 15 juli t/m zondag 24 september te zien in de Spiegelzaal. De Willem Twee Fabriek is gesloten tijdens de bouwvakvakantie van maandag 30 juli t/m zondag 20 augustus; deze tentoonstelling is daarvoor én daarna gratis dagelijks te bezichtigen.
Foto header: Mel Chan, Teary II, 2023, olie op linnen, 150x200cm.