In de sluier van de nacht
In editie #23 van Glashelder presenteert Jeanine Vloemans geschilderde werken, keramische sculpturen en een handgeknoopt wandtapijt.
Waar Jeanine begon als bevlogen schilder, maakt zij steeds meer uitstapjes naar andere media. Schilderkunst vormt altijd haar startpunt, maar de voorstellingen op haar schilderijen worden steeds vaker ruimtelijke objecten. Zij presenteert haar werk in de vorm van installaties, waarin schilderijen, muurschilderingen en sculpturen de hele ruimte innemen en de toeschouwer een totaalbeleving geven.
Vloemans’ werken zijn geïnspireerd op mythologische scheppingsverhalen. Het idee dat de hedendaagse wereld haar magisch denken is verloren, is een voedingsbodem voor haar kunstenaarschap.
Hierover zegt ze het volgende: “Van kleins af aan ben ik met verschillende beeldende verhalen opgegroeid, zoals westerse sprookjes en mythologieën. Deze laten je verwonderen over de wereld, maar gek genoeg lijkt daar naarmate je ouder wordt geen plaats meer voor te zijn. De wereld verschijnt aan je door middel van wetenschappelijke feiten en logica. Mede hierdoor zoek ik naar een universele beeldtaal met onderwerpen die voor iedereen van betekenis zijn, zoals het ei, de kroon of een sterrenhemel. Voor mij is het belangrijk dat de toeschouwer een eigen verhaal kan verzinnen bij de objecten die ik laat zien.”
In Willem Twee toont Jeanine drie keramische kronen gevuld met narcissen. Deze staan voor haar symbool voor machtsstructuren en het ego dat in deze maatschappij zegeviert. Ook laat zij een wandtapijt zien waarop het scheppingsvuur wordt afgebeeld. Voor de kamer van de wethouder maakte zij een installatie, speciaal op maat gemaakt voor de Glashelder-vitrinekast.
Jeanine Vloemans (1995, Rotterdam) woont en werkt in ‘s-Hertogenbosch. Na haar afstuderen aan AKV St. Joost in 2017, heeft ze op verschillende plekken in Nederland geëxposeerd en deelgenomen in meerdere Artist-in-Residencies. In 2021 ontving zij de werkbijdrage Kunstenaar Start van het Mondriaan Fonds.
over Glashelder